nå forstår jeg hva De Gamle mener med: «Jeg har tenkt på deg og brydd meg om deg siden før du var født». Jeg tenker på framtiden (som de sier i FIVH). På mitt framtidsbarn (dvs. deg, kjære Cecilie/Cecilia/Lauritz/Matias).

Framtiden (illustrasjonsfoto).

Denne uka har det gått i bleie- og hytteprat. Nå er det riktignok lenge til det blir snakk om faktisk å bytte bleier, i og med at du ennå ikke er kommet i 0-årsalderen, som ikke begynner før fødselen. Du befinner deg vel her og nå, noe uforståelig, i -1-årsalderen, og bleiene er ennå ganske fjernt plassert et sted der ute i horisonten (utenfor mammalandskapet), ja utenfor denne livmoren som du vel forveksler med verden som sådan. Det er interessant med denne tidsregningen vi opererer med, før og etter ikke bare Kristi fødsel men endatil før og etter fødselen til hver enkelt av oss (alt er en overgang, sa reven, han ble flådd). Her holder jeg faktisk (også i og med mitt Umwelt-perspektiv, som selvsagt trer i kraft alt i fosterlivet) med min far, min ganske egen pappa, som insisterer på at livet begynner med unnfangelsen (men hvorfor feirer vi da ikke bare fødselsdag, men også unnfangelsesdagen, tilblivelsesdagen?).

Men nok om tidsregning. Sentralt i din nåværende tidsregning, kjære Småen, står vel ditt hjerte og hjertet til kona, et landskap av en person som moves like Jagger, moves like Jagger (å ja, også jeg kan gå meg vill i hennes frydefulle landskap, hennes rent overdådige villmark).

Hytte (illustrasjonsfoto).

Det har altså dreid seg om bleier. Både i samtale med kona og med en ganske fortreffelig venn, som selv er småbarnsfar og med andre ord vet hva det går i. Vi er blitt tilhengere av tøybleier, og har fått tilbud om å overta brukte (men formodentlig vaskede) sådanne fra både nevnte venn og min likeså småbarnserfarne Søster. Også de er som den oppvakte leser vil forstå tilhengere av tøybleier. Nevnte fortreffelige venn har vært borti tre barnehager – en av dem (en Steiner-barnehage) godtok tøybleier uten å mukke, en annen godtok bruk av denslags på betingelse av at tøybleiene var brettet på forhånd, mens den tredje ikke godtok noe som helst annet enn engangsbleier. I samtale med nevnte bestevenn fremgikk det at tøybleier er bra mot huden og, kanskje viktigst av alt, gir barna en følelse av fuktighet og dermed lærer dem å knipe og holde igjen og kort sagt venne seg av med bleiebruk, noe tidligere enn for disse lett modernistiske engangsbleiebarna. Vi har altså tatt et standpunkt, men i hvor stor grad vil vår framtidige barnehage komme oss i møte? Uansett, Småen, vi regner med at du kan bli bleiefri i 2015.

Hytte ble det snakk om mellom meg og kona, etter at jeg igår gikk i husets garasje (som til tider bebos av huseierens bil) og lagde en hagebenk (more to follow, Derrida). Da fikk vi rent vann på mølla, i hvert fall jeg, som gikk og snakket om hva mer jeg ville lage av møbler og slikt. Du kan jo bygge en hytte, om noen år, sa kona (kanskje en smule engstelig for min lyst til å ta del i å bygge hus), og ikke før hadde jeg spurt «ja, men hvor skulle den ligge?» så kom jeg til at det kan bli en fjellhytte, kanskje i nærheten av både fjord og fjell (for en kysthytte med kjær beliggenhet og historie inngår alt i vårt storfamilieliv). Enkelt og solid skal det bli, akkurat som nevnte hagebenk, og jeg kan levende se for meg at jeg lager både hytte og inventar. Nye tider, atter nye landskap – både utvendige og innvendige. Hytta vil nok stå ferdig tidligst i 2016 (atskillig senere, mente kona, gitt at vi også har husplaner, som selvsagt kommer i fremste rekke), og da høyst sannsynlig akkompagnert av en lekehytte el.l. i et nærliggende tre.

Her er ukas magebilde, denne gang med en artig vri.

Magen, uke 15. Konas tunge i bakgrunnen.

Kommentarer
  1. annebloggen sier:

    Selsvfølgelig må barnehagen godta tøybleier! Hvorfor skulle de ikke det? Jeg er barnehagestyrer og bestemor til tøybleiebarn. Tøybleier har aldri vært noe problem hverken i vår barnehage eller i barnebarnets barnehage. Det er jo ikke noe ektraarbeid for barnehagen. Bleiene legges i våtposen og sendes med hjem. Og så blir det litt mindre søppel i barnehagen. Jeg må innrømme at jeg kom til et punkt der jeg gikk over til papirbleier her hjemme hos meg. Men tøybleier er fine greier både for ungen, miljøet og økonomien. Lykke til🙂

Legg igjen en kommentar

